SME

Kam vyhodiť

Letecký odpad: Aká je záťaž dovolenkového cestovania?

Prečítajte si tipy ako minimalizovať odpad pri lietaní.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: F. Muhammad | Pixabay)

Letná sezóna je v plnom prúde a s ňou aj intenzívne cestovanie za poznaním a oddychom. Vedeli ste, že počas letov sa denne vyprodukujú tony odpadu? Od jednorazových plastov cez množstvo obalov až po neskonzumované jedlá a nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Letiská a letecké spoločnosti tak čelia veľkej environmentálnej výzve. Každý deň sa v leteckom priemysle vyprodukuje obrovské množstvo odpadu, ktoré predstavuje značnú záťaž pre životné prostredie. Napriek snahám o jeho zníženie, sú tieto čísla alarmujúce.

Dvanásťtisíc olympijských bazénov odpadu z jedla

Medzinárodná asociácia leteckých dopravcov (IATA) zverejnila minulý rok informáciu, že priemerný cestujúci vyprodukuje v leteckej doprave približne 1,43 kg odpadu na let, z čoho 20 percent tvoria nedotknuté potraviny a nápoje. Ročne je to až 6 miliónov ton odpadu z jedla, ktorý by dokázal naplniť takmer 12-tisíc olympijských bazénov.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je to tak? Letecké spoločnosti čelia prísnym hygienickým predpisom a v snahe zabrániť šíreniu rôznych chorôb sa nespotrebované jedlá a potraviny nemôžu znovu použiť, napríklad pri ďalšom lete. Všetko jedlo, ktoré cestujúci počas letu nedojedia, sa považuje za kontaminované a musí sa po pristátí okamžite zlikvidovať.

„Táto situácia vedie k značným environmentálnym a ekonomickým dopadom, pretože veľké množstvo potravín končí ako odpad. Letecké spoločnosti tak čelia zložitej výzve, ako efektívne znížiť tento odpad, pričom musia zároveň dodržiavať prísne hygienické normy a zabezpečiť bezpečnosť cestujúcich. Navyše je letecký priemysel odvetvie, kde sa akékoľvek environmentálne zmeny odzrkadľujú relatívne pomaly, nakoľko podliehajú rôznym medzinárodným pravidlám a zákonom,“ vysvetľuje Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) ENVI - PAK. ENVI - PAK už viac ako 20 rokov zabezpečuje na slovenskom trhu triedený zber odpadu, jeho zhodnocovanie a recykláciu. Taktiež verejnosť informuje o problémoch s odpadmi a edukuje ju ohľadom minimalizácie tvorby a správneho triedenie odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely sú medzi ekonomickou a biznis triedou

Milan Bez Mapy je najúspešnejší travel bloger a podľa rebríčka Forbes aj druhý najvplyvnejší influencer na Slovensku za uplynulý rok. Svoje publikum si získal najmä tipmi, ako si dovolenku a cestovanie užiť naplno. Na svojom konte má približne 70 krajín a tisíce nalietaných kilometrov. Aj on si uvedomuje množstvá odpadov, ktoré sa vytvárajú na palube lietadla.

„Letecké spoločnosti si problém s odpadom uvedomujú a postupne zavádzajú drobné zmeny, ale za 12 rokov môjho intenzívneho lietania sa toho zmenilo len veľmi málo. Modernizácia sa deje, ale dovolím si tvrdiť, že pre letecké spoločnosti je to z dôvodu znižovania vlastných nákladov,“ hovorí Milan.

Odpadu na krátkych letoch je logicky menej ako na tých dlhých, kde jedlo ponúkajú viackrát. Milan priznáva, že nevie, čo sa ďalej deje s jedlom, ktoré sa nepredá. V lietadlách sa stretáva najmä s plastmi. Rozdiel v množstve odpadu medzi ekonomickou a biznis triedou je podľa neho markantný. „Zatiaľ čo v biznis triede vám jedlo naservírujú na porcelánových tanieroch a s kovovým príbormi, v ekonomickej triede je takmer všetko z plastov na jedno použitie – aj taniere aj príbor,“ podotýka.

SkryťVypnúť reklamu

Milan sa snaží prispievať k znižovaniu odpadu aj vlastnými krokmi: „K tvorbe odpadu veľakrát prispievajú aj samotní pasažieri. Ja si preto radšej nosím vždy vlastnú fľašu, do ktorej si dolievam vodu, prípadne používam iba jeden pohár, do ktorého mi letušky dolievajú nápoje alebo kávu.“

Okrem odpadu z jedla a samotných jednorazových riadov odpad vzniká aj pri používaní jednorazových slúchadiel alebo diek. Deky síce nie sú určené iba na jedno použitie, ale kvôli hygienickým normám sú vždy zabalené v plastovom obale. Na toaletách sú to zase rôzne obrúsky, zvlhčovače vzduchu alebo obaly s hygienickými a kozmetickými potrebami.

Odpadu, najmä toho plastového, je teda stále dosť. „Alternatívou do budúcnosti môžu byť biologicky rozložiteľné materiály, ktoré sú však ešte stále drahšie ako plast. Okrem toho sa viaceré letecké spoločnosti snažia minimalizovať odpad využívaním recyklovateľných alebo opakovane použiteľných materiálov na balenie jedál, ale aj zavedením inovatívnych riešení, ako sú napríklad digitálne palubné lístky, ktoré nahrádzajú tradičné papierové verzie,“ vymenúva Katarína Kretter.

SkryťVypnúť reklamu

Pasažieri si nezvyknú brať so sebou odpad z lietadla

Dvojročné praktické skúsenosti s prácou na palube jednej z najlepších leteckých spoločností na svete má aj Slovenka Adriana Luptáková. Do roku 2020 pracovala ako letuška pre Qatar Airways, ktoré školeniam o udržateľnosti a rozumnom nakladaní s odpadom nevenovali zvláštnu pozornosť.

„Na palube pritom vzniká nielen bioodpad, ale aj množstvo obalového materiálu zo servírovaných jedál, plasty z hygienických balení, ale aj odpad z čistiacich prostriedkov, ktoré sa použijú na dezinfekciu po každom lete. Pri 800 až 1500 letoch denne, ktoré mal Qatar v období, kedy som tam pracovala, ide o enormné množstvo odpadu,” podotýka Adriana.

Na triedenie odpadu priamo na palube s 300 a viac pasažiermi nebol podľa Adriany čas ani priestor. A po pristátí zostávala často po pasažieroch doslova spúšť.

SkryťVypnúť reklamu

„Niektorí ľudia dokážu byť aj v lietadlách veľmi nečistotní. Cestujúci si dnes aj sami nosia na palubu lietadla veľa potenciálneho odpadu. Kvôli rôznych alergiám a potravinovým intoleranciám už nie je zakázané nosiť si do lietadla vlastné jedlo, a tak sa odpad na palube ešte násobí,“ hovorí Adriana a jedným dychom dodáva, že, našťastie, rapídne pribúda aj ekologicky uvedomelých cestujúcich.

Obmedziť plytvanie jedlom? Dá sa to!

Podľa prieskumu IATA z novembra 2023 by sa viac ako tri štvrtiny cestujúcich cítili lepšie, keby sa počas letov nepoužívali jednorazové plasty, a až štyria z piatich cestujúcich by podporili zníženie ponuky jedál a nápojov, ak by to viedlo k zníženiu používania jednorazových plastov. Veľkou témou je už spomínané plytvanie jedlom, ktoré niektoré letecké spoločnosti riešia vyzývaním cestujúcich, aby sa odhlásili z prijímania jedla pred nástupom na palubu.

SkryťVypnúť reklamu

Našťastie tu už dnes máme viaceré letecké spoločnosti, ktoré si uvedomujú zodpovednosť k životnému prostrediu a hľadajú riešenia na znižovanie množstva odpadu v leteckej doprave, a ktoré zároveň reagujú na rastúci dopyt cestujúcich po udržateľnejších cestovateľských možnostiach.

V roku 2020 spoločnosť Japan Airlines vyskúšala alternatívu „vynechania jedla“ na lete do Bangkoku a stretla sa s úspechom. V decembri 2022 letecká spoločnosť rozšírila túto možnosť na všetky svoje medzinárodné trasy vo všetkých triedach. Cestujúci si môžu až 25 hodín pred odletom vybrať online možnosť „bez jedla“, čím sa ruší balenie akéhokoľvek hlavného jedla do lietadla, hoci nápoje a občerstvenie sú stále k dispozícii na požiadanie.

V máji 2019 bol let austrálskeho dopravcu Qantas QF739 zo Sydney do Adelaide prvým, ktorý použil kompostovateľné nádoby na jedlo vyrobené z cukrovej trstiny a príbory vyrobené z obilného škrobu.

SkryťVypnúť reklamu

Inovatívne riešenia prináša aj AI

Letecké spoločnosti začínajú pri riešení problému s plytvaním potravinami využívať čoraz viac aj umelú inteligenciu. Napríklad letecká spoločnosť Etihad Airways sa v roku 2020 spojila so spoločnosťou Lumitics, aby sledovala neskonzumované jedlá v ekonomickej triede.

Rovnaký start-up používa aj Singapore Airlines. Spoločnosť vytvorila produkt s názvom Insight, inteligentný kôš, ktorý meria, sleduje a identifikuje potravinový odpad. Pomocou AI Insight poskytuje odporúčania na zníženie odpadu na základe spotrebiteľských návykov cestujúcich, čo umožňuje leteckej spoločnosti prijímať informované rozhodnutia o množstvách potravín na palube a vylepšovať menu na základe zvyškov jedál.

Na zmiernenie problému plytvania potravinami z lietadiel sa spoločnosť Swiss International Airlines v roku 2021 spojila s platformou aplikácií „Too Good To Go“, aby ponúkali akékoľvek nepredané čerstvé potraviny za nižšiu cenu ešte pred pristátím.

SkryťVypnúť reklamu

„Existuje veľa šikovných spôsobov, ako na palube lietadiel minimalizovať plasty, odpad z obalov, ale aj nevyužité potraviny. Vyžadujú si len trochu inovácie a spolupráce v leteckom sektore. Mnohé zmeny dokáže urobiť aj sám pasažier – napríklad odpad, ktorý na palube lietadla vyprodukuje, si môže so sebou odniesť a vytriediť ho do košov na triedenie priamo na letisku. Keďže znečistenie a odpad sa stávajú kritickým problémom, bude zaujímavé sledovať, s akými druhmi produktov a riešení prídu letecké spoločnosti v blízkej budúcnosti,“ uzatvára Katarína Kretter z OZV ENVI - PAK.

Tipy, ako znížiť množstvo prebytočného odpadu

A ako teda môže každý jednotlivec znížiť svoj vlastný odpad počas cestovania? Existuje viacero účinných spôsobov ako nato. Tu je niekoľko tipov:

SkryťVypnúť reklamu

Použite len jeden plastový pohár na nápoje počas celého letu.

  • Noste si vlastnú fľašu na vodu, ktorá sa dá naplniť z pitných fontán na letisku alebo priamo počas letu.
  • Ak je to možné, spárujte si vlastné Bluetooth slúchadlá s In-flight Entertainment systémom priamo v lietadlách.
  • Prineste si na palubu vlastné hygienické potreby v malých cestovných nádobách na opätovné použitie, podľa predpisov jednotlivých leteckých spoločností.
  • Prineste si vlastné občerstvenie v opakovane použiteľných nádobách.
  • Check-in robte online, aby ste sa vyhli papierovým verziám palubných lístkov.
  • Noste so sebou „zero-waste“ cestovnú súpravu pre vaše potreby a pohodlie, zbaľte si opakovane použiteľnú slamku, príbor, šálku či vlastnú deku.
  • Z ponuky si vyberte skôr vegetariánske a vegánske jedlá, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu.
  • Odmietnite akékoľvek potraviny, o ktorých viete, že ich neskonzumujete. Na vašom tanieri tak neskončí niečo, čo nechcete.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 478
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 359
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 672
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 077
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 045
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Správca zálohové systému pripomenul, že 18. marec je Svetovým dňom recyklácie.


SITA

Začiatok roka 2025 bol na Slovensku mimoriadne náročný, keďže počet prípadov chrípky a akútnych respiračných ochorení prudko vzrástol.


SITA

Jednorazové plasty patria medzi najčastejšie druhy plastového odpadu v oceánoch a predstavujú hrozbu pre morské živočíchy.


smeti.sme.sk

Zber a spracovanie kuchynského odpadu sa zlepšili, náklady sú však vysoké.


SITA 4
  1. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  4. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 552
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 513
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 400
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 921
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 484
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 726
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 059
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu