Až tretina (33 %) ľudí na Slovensku si uvedomuje závažnosť problému s hromadením odpadu, najmä obalov. Tento fakt odzrkadľuje rastúce environmentálne povedomie, ktoré sa premieta do nákupných rozhodnutí spotrebiteľov.
Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu, ktorý pre OZV ENVI - PAK zrealizovala agentúra Ipsos na vzorke tisíc respondentov.
Výsledky prieskumu boli predstavené na prvom ročníku podujatia ENVI Summit, ktoré sa venovalo ekologickým obalovým riešeniam, udržateľnému ekodizajnu a cirkulárnej ekonomike.
Cieľom podujatia bolo podporiť dialóg o výhodách prechodu na udržateľné obaly a motivovať firmy k pozitívnym zmenám v ekologickom dizajne.
„Obaly hrajú kľúčovú úlohu nielen v ochrane produktov, ale aj v informovaní spotrebiteľov a v podpore predaja. Samozrejme, ekologickosť a udržateľnosť obalov sú dôležité, no rovnako potrebujeme, aby obaly spĺňali aj základné požiadavky na bezpečnosť a informovanosť,“ vysvetľuje Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie z OZV ENVI - PAK, ktorá ENVI Summit organizovala.
Chceme papier a sklo
Obal predáva a do značnej miery ovplyvňuje aj naše spotrebiteľské správanie. Pri rozhodovaní o obaloch na potraviny a produkty osobnej starostlivosti majú ľudia sklon preferovať papier a sklo.
Podľa prieskumu až 62 % opýtaných uviedlo, že papier a kartón považujú za najšetrnejšie materiály pri potravinových obaloch, pričom pri produktoch osobnej starostlivosti má papier takmer rovnaké postavenie ako sklo.
Prieskum však ukázal, že spotrebitelia majú rôzne potreby a očakávania v závislosti od typu produktu. Spôsob, akým daný obal alebo materiál používame, v konečnom dôsledku určuje jeho vplyv na životné prostredie.
„Zatiaľ čo pri balení šunky zákazníci očakávajú hygienické a ochranné riešenie, pri potravinách ako zemiaky či ovocie je dôležitejší materiál a jeho vplyv na životné prostredie,“ komentuje Jakub Šajban z prieskumnej agentúry Ipsos.
Závery prieskumu tak deklarujú, že nie je možné nájsť univerzálny obal, ktorý by spĺňal všetky požiadavky, a teda ideálny a univerzálny obal neexistuje.
Jednoduchosť a monomateriály
Skúsenosti z praxe ukazujú, že pre spotrebiteľov je dôležitá jednoduchosť obalov. Preferované sú monomateriály, teda obaly vyrobené z jedného druhu materiálu, pretože uľahčujú triedenie a recykláciu.
„Len obaly, ktoré sa dajú dobre triediť, je možné recyklovať,“ vysvetlila Katarína Kretter. Tento trend podporuje aj legislatíva Európskej únie, ktorá v budúcnosti pomôže harmonizovať pravidlá pre obaly a uľahčí správne triedenie odpadu spotrebiteľom, ale aj dotrieďovanie na triediacich linkách, kam putuje všetok odpad, ktorý končí vo farebných kontajneroch či vreciach.
Dôležitosť udržateľnosti a zavádzania ekologických obalov si uvedomujú aj výrobcovia, ktorí postupne menia zloženie obalových materiálov. Núti ich k tomu aj najnovšie nariadenie Európskej únie, ktoré sa týka ekodizajnu a ekomodulácie obalových materiálov, ktoré vstúpilo do platnosti v júli 2024. Až 55 % spoločností potvrdzuje, že environmentálne štandardy ESG majú vplyv na spôsob ich podnikania.
Príkladom dobrej praxe je firma Mattoni 1873, ktorá sa zamerala na maximálnu recyklovateľnosť svojich obalov a všetky fľaše Mattoni zjednotila a „prezliekla” do jednotnej – zelenej farby.
„Tento krok zlepšil ich recyklovateľnosť a spotrebiteľom zjednodušil triedenie, čo zásadne prispieva k udržateľnosti a cirkulárnej ekonomike. Všetky naše obaly aj viečka sú totiž 100 % recyklovateľné,” uviedol Karol Ponesz, Country Manager zo spoločnosti Mattoni 1873.
Otázkou ekodizajnu je preto potrebné zaoberať sa už pri samotnom vzniku výrobkov, čiže pri ich dizajnovaní.
Za rozložiteľné a ekologické obaly sme ochotní platiť
Exkluzívny prieskum tiež ukázal, že 51 % opýtaných je ochotných priplatiť si za ekologickejšie a rozložiteľné obaly.
„Aj keď spotrebitelia deklarujú ochotu podporiť ekologickejšie obaly, vo finálnom rozhodnutí často hrá zásadnú úlohu cena,“ uvádza Šajban.
Tento postoj odhaľuje paradox medzi deklarovanými hodnotami a reálnymi nákupnými rozhodnutiami. S alternatívnymi a ekologickejšími obalmi ako sú bioplasty, jedlé fólie, poľnohospodársky odpad, morské riasy alebo mycelium, sa stretlo v priemere len zhruba 15 % opýtaných, ale mnohí o nich už aspoň počuli. Udržateľné obalové varianty existujú, len ich spotrebitelia potrebujú spoznať a vedieť, ako ich triediť.
Cesta k udržateľným obalom
Slovenské dáta, ale aj globálne štúdie jasne ukazujú, že ekologická otázka obalov je pre výrobcov, ale aj nakupujúcich čoraz dôležitejšia. Spotrebitelia preferujú ekologické a recyklovateľné materiály, no ich očakávania sa líšia v závislosti od typu produktu.
„Jednoduchosť, transparentné označovanie a používanie monomateriálov môžu zásadne prispieť k vyššej miere recyklácie a k zodpovednejšiemu prístupu spotrebiteľov,“ uzatvára Katarína Kretter z OZV ENVI - PAK.