SME

Kam vyhodiť

Je všetko „zelené“ a „eko“ naozaj ekologické? Pozor na greenwashing

Nenechajte sa ovplyvniť zelenou farbou alebo obrázkami prírody na obaloch.

Ilustračná fotografiaIlustračná fotografia (Zdroj: Iván Tamás | Pixabay)

Záleží vám na ochrane životného prostredia a chcete aj vy svojimi nákupmi prispieť k udržateľnosti? Potom určite viete, že nie všetko zelené je skutočne ekologické. Rastúci počet „zelených“ označení na obaloch bez porovnávacích údajov býva nielen neprehľadný, ale často aj zavádzajúci. Toto sa už čoskoro zmení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výrobky s prívlastkom – environmentálne, prírodné, biodegradovateľné či klimaticky neutrálne, sa už nebudú môcť používať bez overených informácií a dôkazov. Ide totiž o tzv. greenwashing. Na novodobý fenomén už dlhšie poukazuje aj OZV ENVI - PAK a upozorňuje na to, ako sa nepodloženým označeniam vyhnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci Európskeho parlamentu nedávno schválili smernicu Green Claims, ktorá by mala v zavádzajúcich a nepravdivých environmentálnych označeniach a tvrdeniach urobiť poriadok.

Znamená to, že firmy sa už čoskoro budú musieť zdržať „zelených“ označení ako šetrný k životnému prostrediu, prírodný, biologicky rozložiteľný, klimaticky neutrálny alebo ekologický, ak ich nebudú mať relevantne potvrdené napríklad výsledkami testov.

Európska legislatíva má jednoznačný cieľ: pomôcť zákazníkom zorientovať sa v neprehľadnom mori rôznych „eko“ vyhlásení a chrániť ich pred zavádzajúcimi marketingovými praktikami.

V budúcnosti budú v Európskej únii povolené už len také označenia udržateľnosti, ktoré budú založené na oficiálnych systémoch certifikácie alebo zavedené verejnými orgánmi.

SkryťVypnúť reklamu

Smernica okrem iného zakáže tvrdenia, že výrobok má neutrálny, znížený alebo pozitívny vplyv na životné prostredie z dôvodu systémov kompenzácie emisií. Priplácať si za zelenšiu energiu, ktorá možno ani nie je zelenšia, alebo pár eurami navyše k lístku za autobus či letenku kompenzovať uhlíkovú stopu, ktorú vytvoríme, tak už nebude možné.

Greenwashingové aktivity vníma aj verejnosť

Ku greenwashingu dochádza, keď organizácia vynakladá viac času a peňazí na marketing, než na skutočné minimalizovanie svojho vplyvu na životné prostredie. Je to marketingový trik, ktorý používajú niektoré spoločnosti na zveličovanie svojich ekologických krokov.

Takéto aktivity firiem vníma už aj verejnosť a potvrdzujú to aj prieskumy – z výsledkov prieskumu agentúry MNFORCE z októbra minulého roku vyplynulo, že až 64 % ľudí si myslí, že zverejňovanie informácií o takýchto aktivitách je dnes pre firmy len čistý marketing.

SkryťVypnúť reklamu

Na nástrahy greenwashingu upozorňuje aj OZV ENVI - PAK. „Niektoré firmy úmyselne zavádzajú svojich zákazníkov, keď hovoria o ekologickej prospešnosti svojich produktov a služieb. Na druhej strane greenwashing nemusí byť vždy vedomý, niekedy je to len o nedostatku informácií. Výsledok je však v oboch prípadoch rovnaký – riešenie, ktoré sa tvári ako ekologické, ale v skutočnosti také nie je,“ vysvetľuje Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK.

Zelené produkty ovplyvňujú aj nákupné správanie

Svoje produkty a služby dnes firmy rady farbia nazeleno, pretože udržateľnosť, ekológia aj vzťah k životnému prostrediu sú jedným z dôležitých faktorov pri kúpe produktov.

Aj dáta z už spomínaného prieskumu potvrdzujú, že udržateľnosť je medzi ľuďmi veľká téma. Pre viac ako polovicu ľudí (57 %) je dôležité, aby firma, ktorej produkty alebo služby nakupujú, konala v rámci svojich aktivít environmentálne a spoločensky zodpovedne. A dve tretiny ľudí (65 %) by si priplatili viac za také produkty a služby, ktoré sú environmentálne a spoločensky udržateľné.

SkryťVypnúť reklamu

„Spotrebitelia čoraz viac preferujú produkty a služby, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a zároveň preukazujú zodpovednosť voči spoločnosti. Firmy by preto mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy v týchto aktivitách autentické, a aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie,“ uzatvára Katarína Kretter.

Ako sa vyhnúť greenwashingu

Tipy pre spotrebiteľov

  • Nenechajte sa ovplyvniť zelenou farbou alebo obrázkami prírody na obaloch, produktoch alebo vo výkladoch obchodov. Overte si pravosť ekologického loga, symbolu alebo ekologických značiek, ktoré sú uvedené na obale.
  • Vyberajte si produkty s overenými certifikátmi, ktoré potvrdzujú, že produkt spĺňa ekologické a etické štandardy.
  • Pri kúpe produktov rozmýšľajte nad celým jeho životným cyklom – od ich vzniku (kde boli vyrobené a za akých podmienok) až po čas, kedy sa stanú odpadom. Kupujte také výrobky, ktoré sa po skončení životnosti dajú ľahko vytriediť a zrecyklovať.
  • Uprednostnite nákup lokálnych a sezónnych produktov, ktoré majú nižšiu ekologickú stopu a podporujú lokálnych výrobcov.
  • Kupujte také produkty, ktoré budete využívať dlhodobo, ktoré sú kvalitné a vydržia dlhšie ako ich lacnejšie alternatívy.
  • Nebojte sa pýtať a požadovať od firiem viac informácií o ich politike udržateľnosti a o ich praktikách.

Tipy pre firmy

SkryťVypnúť reklamu
  • Nesnažte sa o perfekcionizmus – veľké zmeny sa nedajú urobiť rýchlo, firma by si mala stanoviť dlhodobý cieľ a vytvoriť stratégiu k trvalo udržateľnému rozvoju.
  • Usilujte sa o integritu – firma by sa mala vždy snažiť o súlad medzi slovami a činmi, a teda o súlad medzi praxou a princípmi, ku ktorým sa hlási.
  • Pri environmentálnych kampaniach sa vždy poraďte s odborníkmi – najmä preto, že vo väčšine kampaní, ktoré sú označené ako greenwashing, nie je primárnym zámerom zavádzať. Často to však výrobca, značka alebo produkt neuchopia s nadhľadom.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  3. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  7. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 23 252
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 204
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 053
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 407
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 561
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 923
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 651
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 185
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Triedenie obalov nemusí byť zložité, stačí si všímať, z čoho sú tieto obaly vyrobené.


V roku 2023 vytvorili Slováci 2,56 milióna ton komunálneho odpadu. V priemere tak vyhodili 472 kilogramov smetí.


TASR

Pri záhradkárčení vzniká množstvo odpadu, ktorý často končí v nesprávnom koši.


smeti.sme.sk

Správca zálohové systému pripomenul, že 18. marec je Svetovým dňom recyklácie.


SITA
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 088
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 161
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 463
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 895
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 840
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 549
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 358
  8. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 3 563
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu