SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Kam vyhodiť

Reťazce predávajú vlastné značky v ekologickejších obaloch

Obchodné siete odstraňujú ťažko recyklovateľné obaly, využívajú lokálnych dodávateľov.

Pri pokladni majú zákazníci na výber. Tašky sú papierové, bavlnené alebo igelitové na opakované použitie. Pri pokladni majú zákazníci na výber. Tašky sú papierové, bavlnené alebo igelitové na opakované použitie. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Reťazce si negatívny dosah na životné prostredie uvedomujú. Skúšajú sa správať ekologickejšie a posúvať týmto smerom zákazníkov.

Potravinové reťazce produkujú tony plastového odpadu. Negatívny dosah na životné prostredie si uvedomujú. Väčšina má vlastné ciele, ako množstvo plastov v jednotlivých predajniach znížiť.

„Máme nastavenú jasnú stratégiu v oblasti redukcie, nahrádzania a recyklácie plastov. V rámci nej sme sa zaviazali znížiť objem používaných plastov v našom podnikaní o 20 percent a súčasne dosiahnuť stopercentnú recyklovateľnosť plastových obalov našich privátnych značiek do roku 2025,“ priblížil hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Skryť Vypnúť reklamu

Postupné kroky

Na splnenie cieľa ide firma postupne od odstránenia jednorazových igelitiek, nasledované ukončenie predaja jednorazových plastových príborov, pohárov až po úpravu obalov výrobkov, ako sú nápoje, drogéria, vatové tyčinky a pod.

„Zároveň si však treba uvedomiť, že plastové obaly samy osebe nemusia byť nutne zlé, pokiaľ sú následne správne zhodnotené. Plastové obaly dokážu predĺžiť životnosť a čerstvosť potravín, čím dochádza k zachovaniu kvality produktov a tiež predchádzaniu vzniku potravinového odpadu,“ dodával Tomáš Bezák.

Proti plytvaniu

Pohnúť plytvaním potravinami naprieč celým dodávateľským reťazcom sa už niekoľko rokov snaží Tesco. Tvrdí, že v priebehu troch rokov jeho prevádzky znížili potravinový odpad o vyše 70 percent. „Dlhodobo pracujeme na minimalizácii množstva potravín, ktoré sa na našich prevádzkach vyhodia. Dáta o potravinovom odpade zverejňujeme od roku 2017,“ zdôraznil hovorca Tesca na Slovensku Peter Steigauf.

Skryť Vypnúť reklamu

Firma si myslí, že pri znižovaní množstva obalov sa treba do konca tohto roka zamerať na odstránenie ťažko recyklovateľných materiálov z obalov produktov vlastných značiek. Do roku 2025 by sa mali na týchto produktoch používať len recyklovateľné obaly.

Ekologickejšie budovy či svetlá

Prispieť k lepšiemu životnému prostrediu sa potravinové reťazce snažia aj cez predajne. „Novopostavené obchodné domy od roku 2013 využívajú systém rekuperácie. Energetickú úsporu prináša aj používanie LED osvetlenia v predajniach,“ skonštatovala hovorkyňa Kauflandu Lucia Vargová.

Firma sa tiež zaviazala, že obaly produktov vlastných značiek budú do konca roka 2025 maximálne recyklovateľné a že zníži spotrebu plastov o pätinu. „Naposledy sme odstránili jednorazové plastové vrchnáky z 500-gramových téglikov vybraných produktov pod našimi vlastnými značkami, čím sme ušetrili 3,8 tony plastu ročne,“ priblížila Vargová.

Skryť Vypnúť reklamu

Vrchnák plánuje odstrániť Kaufland aj z ďalších produktov. Ekologickejšou alternatívou na opakované použitie je 100-percentne recyklovateľný vrchnák, ktorý po prvom otvorení produktu utesní obsah téglika.

Vlastné značky kozmetických, pracích a čistiacich produktov postupne menia od roku 2013 zloženie, pričom do konca budúceho roka by mala byť receptúra bez pevných aj tekutých mikroplastov.

Lokálni dodávatelia

O ekologickejšie obaly na privátne značky sa snaží aj Billa. V novootvorených a zrekonštruovaných predajniach chladí potraviny chladivom, ktoré neškodí životnému prostrediu. Na vykurovanie predajní využíva aj odpadové teplo z chladenia potravín.

„Emisie skleníkových plynov znižujeme aj tým, že podporujeme lokálnych producentov. Čím je totiž cesta výrobku do finálnej predajne kratšia, tým menej oxidu uhličitého vznikne,“ dodáva hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová.

Skryť Vypnúť reklamu

V bratislavskej predajni na Bajkalskej ulici tiež reťazec spustil predaj čapovanej drogérie. Pri niekoľkých predajniach umožňuje Billa zadarmo si nabiť elektrické autá. Túto možnosť vlani využili zákazníci 2200-krát.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 255
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 645
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 305
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 470
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 302
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 870
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 938
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 814
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 725
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.

Peter Schutz

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie je zásah s najrýchlejším účinkom, tvrdí Krajčí (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Neprehliadnite tiež

Domácnosť bez odpadu šetrí prostredie

Odpad triedime, vynášame k farebným kontajnerom, recyklujeme, ale naučíme sa žiť tak, aby sme ho vôbec netvorili?

Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu

Miera recyklácie odpadov na Slovensku z roka na rok rastie.

Niekde začali kuchynský odpad triediť skôr, ako bolo treba

V čiernej nádobe s komunálnym odpadom je aj polovica kuchynského bioodpadu.

Reťazce predávajú vlastné značky v ekologickejších obaloch

Obchodné siete odstraňujú ťažko recyklovateľné obaly, využívajú lokálnych dodávateľov.